14 September 2014

Projek Kemaskini Stok Kain Felt

Entri 14

Teks: Nor Amalina Rohaizad
Foto: Amal Creative

Alhamdulillah hari ini dapat berehat dari melakukan tugasan rumah. Semuanya diambil alih oleh suami tercinta. Peluang ini saya ambil untuk menyiapkan tugasan penulisan ABDR. Seminggu yang sibuk bersama anak-anak sambil menyiapkan tempahan kraftangan felt. Saya hampir pengsan. Apa tidaknya, siang dan malam saya menguruskan rumah seorang diri. Dalam tempoh itu, suami tiada kerana berada di luar negeri demi tugasannya.

Semua kain yang belum dipotong dikeluarkan ke ruang tamu.

Stok kain felt lembut.

Stok kain felt keras.

Minggu lepas, saya letakkan target untuk menyiapkan tugasan memotong kain felt ini ke saiz tertentu sebelum dijual secara online. Kain felt yang diperolehi daripada pembekal, semuanya bersaiz lebih daripada 1 meter untuk setiap warna. Saya mempunyai koleksi 35 warna felt poliester dan 24 warna felt akrilik. Jadi bayangkan betapa banyaknya jumlah kain yang berada di ruang kerja. Amat semak di mata saya.

Oleh kerana ketiadaan pembantu, saya melakukan kerja-kerja memotong kain ini seorang diri. Bukan mudah untuk menyiapkannya. Keadaan fizikal membataskan dan melambatkan proses. Ditambah pula dengan 'bantuan' dari anak-anak yang sentiasa setia menunggu dan melihat saya menggunting kain. Ada saja tangan-tangan kecil yang cuba mengambil gunting di tangan saya. Amat menguji kesabaran.

Target siap dalam masa 2 hari tidak berjaya dicapai. Masih ada 30% kain yang belum dipotong. Namun Alhamdulillah saya tetap gembira dan syukur kerana saya 'dipaksa' kekal aktif. Amalan baik untuk ibu mengandung sebenarnya. InsyaAllah saya doa agar minggu ini saya berjaya selesaikan tugasan berbaki.

3 comments:

  1. Puan Monalita, Allah Allah.. Saya baru perasan komennya. :D

    ReplyDelete
  2. Salam puan kain felt keras 1mm yg puan dah potong saiz A4 ada tak? 1 lg puan ada jual sticky felt tak?

    ReplyDelete