15 August 2014

Salam Perkenalan

Entri 1

Teks: Nor Amalina Rohaizad
Foto: Nor Amalina Rohaizad


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Salam perkenalan buat semua pembaca.

Saya Nor Amalina binti Rohaizad, berasal dari Alor Setar, Kedah. Dilahirkan pada 28 April 1985. Anak sulung daripada 3 orang adik-beradik.

Pendidikan awal saya bermula di Sekolah Rendah Islam Az-Zafirah Kuala Lumpur (1992-1994) dan Sekolah Rendah Islam Abim Alor Setar (1994-1997). Kemudian ke peringkat menengah dalam bidang Sains Tulen di Maahad Mahmud Alor Setar (1998-2002).

Saya menyambung pengajian di Kolej Matrikulasi Perak (2003-2004) dalam jurusan Sains Hayat. Selepas itu meneruskan pula pengajian selama 3 tahun di Universiti Malaya Kuala Lumpur (2004-2007) dalam bidang Sarjana Muda Sains Bioinformatik. Cabang ilmu Sains yang menggabungkan Biologi dan Teknologi Maklumat.

Setelah tamat pengajian, saya bekerja sebagai pegawai penyelidik sambilan di Institut Penyelidikan Perubatan Kuala Lumpur. Hampir 6 bulan bekerja di situ, saya menerima pula tawaran sebagai pembantu  penyelidik dan tutor di sebuah Institut Pengajian Tinggi Awam.

Sewaktu bekerja di IPTA, saya telah mendirikan rumah tangga. Alhamdulillah dikurniakan rezeqi mengandungkan anak sulung di awal usia perkahwinan kami. Di sini lah titik permulaan peralihan kecenderungan, minat dan impian saya.

Dalam kesibukan saya berulang-alik ke kampus, berkampung di makmal sehingga lewat malam, masuk ke hutan mencari sampel, menganalisa ribuan data dan menyediakan laporan penyelidikan, jiwa kecil saya meronta inginkan ruang nafas baru untuk saya lepaskan tekanan secara positif.

Waktu itu juga saya 'mengidam' mahu menjahit. Setiap kali membuka laptop, saya cenderung mencari projek jahitan berbanding membaca jurnal penyelidikan. Projek ringkas yang boleh dijahit dengan hanya menggunakan tangan adalah kriteria utama pencarian. Maklumlah saya tidak ada dan tidak tahu menggunakan mesin jahit.

Suatu pagi ketika sedang melayari internet, saya terjumpa blog berkenaan kraf felt. MashaAllah pertama kali terpandang keychain nama yang dijahit comel dan berwarna-warni dari felt, terus buat saya jatuh hati. Pantas saya mencari dan menggali lagi maklumat dari mana saya boleh mendapatkan kain felt.

Syukur Alhamdulillah rupanya ada blog yang menjual kit permulaan kraf felt secara online. Bertambah seronok kerana kit tersebut disertakan tutorial lengkap langkah demi langkah jahitan asas. Bukan apa, saya sendiri sudah lupa jenis-jenis jahitan. Dengan segera, saya membuat tempahan dan menjelaskan pembayaran.

Keesokan harinya, kit diterima dan saya terus mulakan projek jahitan kraf felt pertama. Alhamdulillah saya sungguh seronok, teruja dan puas hati dapat menjahit. Terubat rasa mengidam sekian lama. Foto-foto hasil jahitan kraf felt, saya muat naik ke laman blog dan Facebook untuk dikongsi bersama saudara-mara dan rakan-rakan.

Dari sekadar mengidam dan menjahit suka-suka, produk kraf felt saya mula mendapat permintaan ramai. Bermula dari rakan-rakan terdekat sehinggalah ke pembaca blog. Sambutannya sungguh di luar jangkaan. Mama saya yang sememangnya mahir menjahit, turut memberi tunjuk ajar dan pandangan untuk saya tingkatkan kekemasan jahitan.

Tempahan masuk tidak henti-henti. Hati saya mula terdetik kenapa tidak saya jadikan kraf felt sebagai bisnes untuk saya lakukan dari rumah. Boleh menjaga anak sendiri dan dalam masa yang sama boleh bekerja sekaligus menjana pendapatan dari rumah. Saya mula catatkan perancangan dan berbincang secara teliti dengan suami. KepadaNya juga saya mohon petunjuk.

Alhamdulillah pada Mei 2011, putera sulung saya dilahirkan. Bermula saat itu, saya tekad dan tenang membuat keputusan mahu menjadi ibu bekerja dari rumah. Suami dan Mama saya memberi sepenuh sokongan dan kepercayaan. Dari semasa ke semasa, saya tambahkan ilmu membangunkan bisnes dan mula menambah jaringan kenalan.

Ogos 2014, saya mendaftar pula di kelas blog untuk belajar lebih mendalam tentang penulisan sekaligus bergabung bersama suri pengurus rumah tangga lain di Akademi Bekerja Di Rumah. Besar harapan saya, blog ini menjadi panduan asas bagi sesiapa sahaja yang mahu memulakan langkah berbisnes kraf felt dari rumah.

Di sini nanti saya kongsikan teknik-teknik jahitan asas, tip-tips kraf tangan dan tutorial projek kraf felt ringkas yang mudah untuk diikuti. Juga saya kongsikan tips-tips asas mula bisnes secara online khusus buat suri pengurus rumah tangga. Perkongsian di ruangan blog ini harapnya dapat dimanfaatkan sebaik mungkin oleh pembaca.

Doakan secebis ilmu yang diterjemah dalam bentuk penulisan akan menjadi saham untuk bekalan saya di Akhirat sana. InsyaAllah.

Sebarang pandangan dan perkongsian idea, amat saya hargai dan alu-alukan. Pembaca boleh meninggalkan komen atau pertanyaan di ruangan tersedia di setiap entri blog. Saya juga boleh dihubungi melalui medium berikut:

Blog 1: amalcreative.blogspot.my
Blog 2: amalcreative.wordpress.com
Email: noramalina.rohaizad@gmail.com
Whatsapp/sms: +60192111934
Facebook Page: Amal Creative
Instagram: @amalcreative

 Selamat berkarya dengan kraf felt! :)

"Perjalanan jauh beribu batu bermula dengan langkah kecil 
yang istiqomah dilakukan setiap hari."

No comments:

Post a Comment